Soseaua Transfăgărășan – Legenda Transfăgărășeanului

Soseaua Transfagarasan este drumul printre muntii Fagarasului, ce incepe din localitatea Bascov, judetul Arges si se termina in apropierea localitatii Cartisoara, judetul Sibiu.

Considerat unul dintre cele mai frumoase si mai spectaculoase drumuri de la noi din tara, soseaua Transfagarasean atrage zilnic mii de turisti gata sa traverseze acest drum printre munti.

Traseul Transfagarasean

Transfagarasan incepe undeva in apropierea localitatii Capataneni (DN 7C km 35), ultima localitate din judetul Arges situata pe DN 7C si se termina la intersectia acestuia cu DN 1.

De la Capataneni pana la Piscul Negru sunt 69 (DN 7C km 104) de kilometri, de aici pana la tunel (DN 7C km 116+300) sunt 12, 3 kilometrii, tunelul are 884 de metri, iar de la iesirea din tunel mai sunt 35 de kilometri pana la DN . Distanta totala este astfel de 117, 184 kilometrii.

Cea mai inalta altitudine la care ajunge drumul este de 2042 metri (in zona tunelului de la Balea), fiind situat dupa Transalpina care are o altitudine maxima de 2145 metri.

Drumul Transfagaraseaunului are 833 de podete si 28 de viaducte.

Tuneluri pe Transfagarasean

  • la kilometru 57+465, un tunel cu lungimea de 15,95 metri si latimea de 6 metri, construit in anul 1962;
  • la kilometru 57+600, un tunel cu lungimea de 51,47 metri si latimea de 6,20 metri, construit in anul 1962;
  • la kilometru 60+700, un tunel cu lungimea de 117,10 metri si latimea de 6 metri, construit in anul 1962;
  • la kilometru 61+400, un tunel cu lungimea 97,89 metri si latimea de 7,10 metri, construit in anul 1962.

Legenda Transfagaraseanului

Ideea construirii acestui drum i-a aparţinut lui Nicolae Ceauşescu care a vrut să asigure un drum strategic peste munţi,  folosit îndeosebi de militari. Ca urmare a invaziei Cehoslovaciei de către trupele sovietice, în 1968, România era o ţintă în vizorul armatei roşii. Până la construcţia acestuia,  Munţii Făgăraş nu puteau fi trecuţi,  în acea zonă, nici măcar folosind calul.

Transfăgărășanul a fost construit în patru ani, între 1970 și 1974. Nicolae Ceaușescu a vrut să le asigure românilor o legătură rutieră rapidă între Muntenia și Transilvania.

Pentru realizarea celor 91 de kilometri de şosea s-au dislocat circa 3 milioane de tone de rocă, s-au facut 830 de lucrări transversale şi 290.000 de metri cubi de zidărie. Pentru realizarea tunelului Capra – Balea – cel mai lung din România, cu o  lungime de 887 m – au fost escavaţi peste 41.000 metri cubi de rocă.

O parte dintre cei care au construit “drumul dintre nori” au murit în prăpăstiile adânci ale Munţilor Făgăraş. Oficial au fost raportaţi zeci de morţi, neoficial au fost de ordinul sutelor.

Ajunși la Bâlea Lac, am descoperit priveliști la fel de încântătoare. Cu adevărat merita să zăbovești în aceste frumoase locuri dimprejurul lacului Bâlea. Sunt unele dintre cele pitorești, nu doar din Munții Făgăraș, ci din întregul lanț carpatic.

Barajul Vidraru

De la Balea-Lac, soseaua coboara in serpentine pe o portiune de drum pana la Cabana Capra. In amonte de cabana sunt cateva locuri perfecte pentru a va amplasa cortul si a va bucura de liniste si aer curat. La aproape 10 km distanta, pe partea dreapta, se afla lacul Vidraru, iar de aici soseaua merge paralel cu acesta, prin trei tunele, apoi pe serpentine si viaducte, pana la baraj. Admirata de pe baraj, panorama locului este fascinanta. De jur imprejur, oglinda linistita a lacului este vegheata de padure si de siluetele Fagarasilor.

Barajul Vidraru a fost construit cu aceleasi eforturi cu care s-a realizat Transfagarasanul. Intre 1961-1966 s-au forat 42 de km de galerii subterane. La momentul inaugurarii, Vidraru era al cincilea baraj din Europa si al noualea din lume.

Cetatea Poenari

cetatea poenari

De aici Transfagarasanul isi urmeaza drumul prin paduri dese, serpuind printre vai pana la Cheile Argesului si Cetatea Poenari. Chiar de la Vidraru puteti intrezari, printre varfurile semete de brad, zidurile fortificate de pe Muntele Cetatuia. Vazuta de pe Transfagarasan, Cetatea Poenari va imbie sa descoperiti privelistea generoasa de la poalele sale, asa ca cele 1480 de trepte nu vor constitui o piedica in calea acestei desfatari vizuale.

Transfagarasean Deschis

Începând de miercuri, 15 iunie 2022, ora 8:00, DN 7C – TRANSFĂGĂRĂŞAN este DESCHIS ÎN ÎNTREGIME din localitatea Bascov (km. 0) până la intersecţia cu DN 1 (km.152).

Porţiunea de drum cuprinsă între kilometrul 104 (Piscu Negru – jud. Argeş) şi kilometrul 130,8 (Bâlea Cascadă – jud. Sibiu) se va închide circulaţiei la sfârșitul lunii octombrie 2022.

 

- Advertisement -